Błędy i sukcesy – reklama i product placement w Youtube


Tagi: , , ,

Widownia większa niż krajowe stacje TV, to przyciąga reklamodawców do polskiego Youtube. Jednak wielu z nich popełnia szkolne błędy. Jak ich unikać?

Firmy i agencje reklamowe, domy mediowe (niektóre) nadal są przekonane że w środowisku Youtube wystarczy zaistnieć ze znaną nazwą i już setki i tysiące ludzi nas obejrzą. Nic bardziej mylnego, specyfiką Youtube jest posiadanie własnej publiczności i zdobyty tutaj respekt (rozpoznawalność). Bez tego nasze filmy będą miały znikomą oglądalność liczoną w dziesiątki lub setki odtworzeń.

Im bardziej prymitywny branding, wrzucanie produktów i marek do filmów na Youtube, tym więcej głosów widzów,, komentarzy w stylu „sprzedał się”, „słaby film”, „cofam suba (subskrypcję kanału)”

BŁĄD
Co przy często bardzo wysokich kosztach produkcji takiego video powoduje iż taka produkcja wydaje się „topieniem pieniędzy”. Do tego często format takich produkcji jest po prostu nieatrakcyjny dla widza zwłaszcza na Youtube. Skutek… drętwy film i nikła oglądalność

BŁĄD (ale… wyświetlenia są)
Można też zdobyć te “kliki” , “cyferki” wtłaczając drętwe spoty jak z TV, skutek zniechęcenia widza, mała ilość interakcji i oraz wydana dość duża ilość pieniędzy. W tym przypadku grubo ponad 100 tys PLN i komunikaty ze strony agencji/domu mediowego o „niesamowitej ilości wyświetleń” …które po prostu zostały wyświetlone w sposób pasywny, przenosząc znany wzorzec z TV

SUKCES
Może być inaczej , film jest ciekawy i jest realny twórca treści + lekkie wsparcie reklamowe… na kanale danego twórcy video

BŁĄD
Ale upieranie się przy wyświetlaniu na kanałe firmy niekoniecznie jest dobre. Widzowie nie traktują takiego przekazu właściwie a wykupiona reklama nie przynosi takich efektów

BŁĄD a może SUKCES?
Filmy mogą być ciekawsze, pokazują się w nich vlogerzy (twórcy treści i materiałów na Youtube), ale opóźnienie w podawaniu filmów potrafi je skutecznie zabić. Pytanie, kiedy była ta impreza a kiedy premiera tego filmu? Timing głupcze!  Może jednak jeszcze to się rozwinie i pojawią się kolejne filmy?

SUKCES
Można jednak inaczej, wpasować się w formułę filmów danego twórcy video tak by przekaz reklamowy nie był tak inwazyjny a był też równocześnie interesujący dla widza. Kto nie zna tego lokowania? Było ono jednym z pierwszych dobrze przeprowadzonych i jak widać po cyfrach dość skutecznych (do poniesionych kosztów).

SUKCES
Przyszłością moim zdaniem będą lokowania produktów w otoczeniu twórców video, odnoszące sie do tematyki filmów i grajace w nim określoną rolę. W tym przypadku: lokowanie eventu i perfum Bruno Banani

SUKCES /DUŻY/
Jeszcze większym sukcesem, będą lokowania programu Polsat Viasat Explorer i kooperacja kilku twórców video. Cyfry pod tym filmem i komentarze jasno pokazują że internautom taka promocja podobała się.

Przedstawione przykłady są tylko wyrywkiem działań które już się dzieją w ramach Youtube. Zastanawiające jest jednak to, że firmy nadal popełniają błędy tak bardzo nie rozumiejąc tego środowiska. A wystarczy skorzystać z istniejących dobrych przykładów i zdać się na zrozumienie twórców video, którzy najlepiej znają swoją publiczność i realia obowiązujące w Youtube.

Przyszłość należy do nieinwazyjnej promocji na Youtube a nie wzorców przeniesionych żywcem z TV. Jeśli firmy i agencje nadal będą chciały działać znanymi sobie wzorcami ich produkty i marki nie osiągną tutaj żadnego sukcesu. Jest cała nowa grupa odbiorców która nie cierpi pasywnych emisji reklamy.

SUKCES
PS. Na koniec jako anegdota, Go Pro ze swoimi produktami dawno to już zrozumiał (3 lata temu). Niczego nie narzuca, wspiera community (społeczność) dzięki czemu stał się synonimem danej kategorii produktowej. Umieszczenie znaczka firmy stało się dla twórców video i widzów czymś naturalnym. Przykład z mojego podwórka.

Podobne wpisy


jesli podobal ci sie wpis podziel się nim:
Permalink Dodano 1266 dni temu dnia ·
  • Tomek Zając

    BZWBK idzie w ślady Biedronki

  • Jacek Gadzinowski

    WBK , ten „aktor” w zielonym fartuchu to nie przypadkiem syntezator mowy? typu ;) http://www.youtube.com/watch?v=ZKCdexz5RQ8

  • Agnieszka

    Fajnie, że ktoś wreszcie zebrał dobre i złe przykłady w jednym tekście! Z tych mniej udanych product placementów dorzucę jeszcze jeden, który szczególnie zapadł mi w pamięć: https://www.youtube.com/watch?v=LPptC8FFEgg Zwłaszcza w okolicach 3:40, kiedy vlogerka właściwie powtarza teksty z telewizyjnych reklam, trochę to słabo wygląda. Zresztą i po łapkach w dół widać, że niespecjalnie widzom się ten film podobał.

  • Bartek Juszczyk

    INGBank i apka mobilna to nie tylko ten jeden film, ale cała seria była fatalna i naciągana. Co do całości – zgoda.


Więcej wpisów