Maciej Koper , czyli ekspert serwisów randkowych o e-biznesie randkowym w Polsce


Tagi: , , ,


Wracając z wyprawy do Wietnamu, spotkałem w samolocie z Dubaju eksperta e-randek – Macieja Koper. Pewnie szukał tam nowych możliwości biznesowych? A wracając do spotkania…lecąc do Polski porozmawialiśmy o biznesie randkowym w sieci.

Jacek Gadzinowski: Czy zawodowe zajmowanie się portalami randkowymi przekłada się w jakikolwiek sposób na życie prywatne?

Maciej Koper: To, czym się zajmuję jest dla mnie sposobem na wyrażenie tego, kim jestem. Jak mawiał Don Corleone: it is never just a business! Mój pierwszy portal – Przeznaczeni.pl – nie powstał z potrzeby tworzenia interesu, lecz jako chęć czynienia świata lepszym. Świata, w którym wartości takie jak miłość, wierność, czy nadzieja są fundamentem. Zajmowanie się randkami, dzięki którym ok. 6500 osób poznało swoją miłość, 3000 jest już po ślubie, a po świecie chodzi 2000 „moich” dzieci przynosi wiele satysfakcji.
Z drugiej strony trzeba potrafić znaleźć balans między życiem zawodowym a prywatnym.

Czy opłaca się taki biznes?

Roczne przychody segmentu randek internetowych w Polsce są szacowane na 50 mln zł. Jesteśmy jednym z liderów rynku, w naszym portfolio mamy aż 7 produktów. Jesteśmy tak dobrzy, że ogólnopolskie serwisy m.in. wp.pl oraz o2.pl mają nasze produkty, jako co-brand. Dodatkowo, niedawno zostałem wyróżniony przez magazyn Brief, jako jeden z 50 najbardziej kreatywnych w biznesie. Czy się opłaca? Odpowiedź nasuwa się sama.

Kto korzysta z portali randkowych?

Są to osoby w wieku od 18 do 80 lat, z dużych, średnich i małych miejscowości, kobiety i mężczyźni. W dzisiejszych czasach użytkownicy portali randkowych są świadomi swoich potrzeb i kierując się nimi wybierają opcję skrojoną na miarę ich oczekiwań. Przykładowo, na jednym z naszych serwisów – MłodeSerca.pl znajdziesz osoby po 40-tym roku życia, a użytkownicy ZakochanyRodzic.pl to samotni rodzice.

Na portalach jest też wiele osób nieśmiałych, zranionych, z poczuciem osamotnienia. Wtedy dociera do nich nasz przekaz, że zawsze warto próbować, dać sobie drugą szansę. Sporo użytkowników rejestruje się na portalach randkowych, ze względu na przekonanie o ich skuteczności, szczególnie, gdy znają pary, które pokochały się dzięki e-randkom. Innym powodem jest nadzieja, gdy czują się zawiedzeni brakiem efektywności w szukaniu miłości, w realnym świecie.

Jaka jest recepta na dobry biznes? Czy masz jakieś wnioski po sukcesie Przeznaczonych?

Najważniejszą rolę odgrywa rozpoznanie i realizacja potrzeb swoich użytkowników. Biznes będzie wiarygodny oraz skuteczny, gdy będzie miał odniesienia do rynku i gdy będzie pokazywał, że dzięki niemu można realnie zmienić życie. Wtedy, staje się „must have” dla danej grupy odbiorców.

Bardzo istotna jest koncentracja, specjalizacja i szybka reakcja. Koncentracja, bo to gdzie skupiasz swoje zasoby i jaką wybierasz formę biznesu jest czynnikiem decydującym o sukcesie. Niezbędna jest też globalna znajomość branży, rynku, umiejętność prognozowania tendencji. Specjalizacja, bo musisz stać się mistrzem w swojej dziedzinie, trafić do grupy, która zapewni powodzenie. W końcu należy także pamiętać, że czas reakcji na zmiany w firmie i jej otoczeniu biznesowym nie może być długi – „time is everything”.
Uważam, że ogromne znaczenie mają polecenia i to, jak prowadzisz PR. Jeżeli biznes jest ciekawy, nośny, ma potencjał – musi być o nim głośno. To buduje pozycję w branży, bo nie tylko klienci i kontrahenci, ale także konkurencja wiedzą, że coś się dzieje. Odnosisz sukces, gdy użytkownicy twojego produktu polecają go innym. W przeprowadzonych badaniach socjologicznych, aż 86% użytkowników portali WDC zadeklarowało, że poleca je dalej.

Jak rozwinął się portal Przeznaczeni.pl na przestrzeni lat?

Kiedy uruchamiałem Przeznaczeni.pl w 2006 roku, randki internetowe były traktowane na polskim rynku jako narzędzie do zawierania szybkiej, nietrwałej znajomości, najczęściej w jednym celu. Pierwsi w Polsce pokazaliśmy, że Internet może łączyć na całe życie, pomagać budować trwałe relacje w oparciu o prawdziwe wartości. Pierwszy tysiąc użytkowników zarejestrował się w ciągu dwóch tygodni. Dzisiaj mamy już 330 tysięcy unikalnych użytkowników i jesteśmy największym w Europie i drugim na świecie portalem dla katolików. Portal zyskał uznanie w skali globalnej, zdobywając wiele wyróżnień – ostatnio na gali „randkowych oskarów” Idate Awards 2013 zajął trzecie miejsce w kategorii Best Dating Site oraz piąte w kategorii Best Niche Dating Site.

 Czy są jakieś zabezpieczenia przed niepożądanymi osobami, które mają jakieś inne cele niż zarejestrowanie się po to by poznać drugą osobę?

Użytkownicy serwisów World Dating Company są chronieni przed takimi sytuacjami na kilka sposobów. Dla nas najważniejsze jest oczywiście bezpieczeństwo i wiarygodność profilów. Zakładając konto, użytkownik nie przedstawia się z nicku: Niunia18, HubaBuba, CzarnaMamba43 albo Zorro1985, tylko podpisuje się swoim imieniem. Pomaga to od początku stworzyć bliskie relacje. Po drugie, moderujemy wszystkie profile naszych użytkowników – każda zmiana opisu, nowe zdjęcie jest przez nas weryfikowane. Wprowadziliśmy także opłaty za profil, które są gwarancją zaangażowania i zabezpieczeniem przed żartownisiami.
Serwisy WDC są przestrzenią dla osób o konkretnych wartościach, potrzebach i upodobaniach. Wiem, że jeśli ktoś szuka innej rozrywki to, na rynku są portale, które służą do zabawy, czy zawierania przelotnych znajomości i szybkiego seksu.

Czy poszczególne portale randkowe są jakiegoś rodzaju zamkniętymi społecznościami? Czy tam się tworzy alternatywny świat czy są tylko instrumentalne i służą do nawiązania pierwszego kontaktu?

Portale randkowe nie mogą tworzyć zamkniętych kręgów, w których chowa się użytkownik. My staramy się budować społeczności wśród naszych randkowiczów, zachęcać ich do interakcji, stwarzać okazję do lepszego zapoznania się. Inspirujemy ich do traktowania serwisów, jako narzędzia do poznania się i szybkiego przenoszenia znajomości do świata realnego. Dodatkowo, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy opcję kalendarza spotkań dla użytkowników, gdzie mogą zaznaczyć wydarzenia, koncerty, pielgrzymki, w których chcą wziąć wspólny udział.

Skąd pomysł na obranie takiej strategii, jaką się kierujesz, czyli sprofilowania serwisów, dotarcie do nisz? Czy to jest tylko pomysł na dodatkowy zysk czy jest rzeczywista potrzeba?

Segmentacja i dostosowywanie się do wyspecjalizowanych potrzeb użytkownika jest obecnie standardową strategią w tworzeniu biznesu. Każdy człowiek jest indywidualnością i tak chce być traktowany. Rozpoznanie potrzeb użytkowników jest podstawą powodzenia produktu i biznesu.

Co sądzisz o przenoszeniu sfery uczuć, miłości, szukania związków do świata wirtualnego?

Jest to naturalna konsekwencja postępującej informatyzacji społeczeństwa. To tak jak z zakupami – coraz częściej wybieramy formę on-line zamiast stacjonarnej. Inny przykład? Nie płacimy już za rachunki na poczcie, tylko przelewem przez Internet. Portale randkowe są naturalnym rozwiązaniem dla ludzi, którzy chcą jak najtrafniej dotrzeć do poszukiwanej osoby. Oczywiście, w każdej sytuacji ważne są intencje osób, które poznajemy się w Internecie. Ale patrząc na statystyki i żywe dowody w postaci tysięcy zakochanych z naszych portali, randkowanie on-line jest skuteczne.

 Czy masz kontakt z osobami, które poznały się dzięki Twoim serwisom?

Tak, część z nich to moi bliscy znajomi i przyjaciele, np. ze studiów, czy z sąsiedztwa, których znam od lat. Nie przypuszczałem, że będę zajmował się randkami internetowymi i pomogę im znaleźć prawdziwą miłość.
Często dostajemy zaproszenia na ślub od par, które poznały się na naszych portalach. Byłem gościem na wielu takich uroczystościach. Użytkownicy piszą też do nas z podziękowaniem za pomoc w odnalezieniu życiowej miłości. Największą radość sprawiają nam jednak fotografie dzieci, które urodziły się „naszym” parom. To najpiękniejsze wynagrodzenie za ciężką pracę.

Korzystanie z portali jest płatne. Czy to jest bardziej biznes, czy jeszcze pomaganie ludziom w odnalezieniu swojej miłości?

Dzięki temu, że korzystanie z portali jest płatne (na przeznaczeni.pl jest to 99 złotych za rok użytkowania konta), nie logują się na nie przypadkowe osoby. To zapewnia bezpieczeństwo i chroni przed niepożądanymi sytuacjami. Dzięki opłatom jesteśmy w stanie utrzymać wysoką jakość obsługi i moderacji portali oraz realizować naszą wizję, jaką jest łączenie w pary ludzi o podobnych potrzebach. Przez efektywne łączenie biznesu i misji jesteśmy w stanie utrzymać długotrwałe rezultaty.

Jak opiszesz stosunek Polaków do randkowania w sieci? Jak to wygląda w porównaniu z innymi krajami?

Na Zachodzie randki internetowe są już standardową formą poznawania się. Odczuwa się także większą akceptację społeczną, dla osób korzystających z tego typu platform. W Polsce powoli zmienia się postrzeganie randek on-line. Przestają być miejscem dla ludzi, którym nie powodzi się w życiu uczuciowym, a staje się równorzędnym i skutecznym sposobem poznania drugiej połowy. Zmieniły się też czasy – dużo pracujemy, uczymy się, realizujemy pasje i mamy mniej okazji do poznania kogoś nowego w realnym świecie.

Czy masz jakieś prognozy na przyszłość, jak dalej będzie rozwijał się rynek?

Główną tendencją rozwoju rynku jest specjalizacja produktów i ofert. Udział produktów niszowych, wzrósł globalnie w ciągu ostatniego roku z 23% do 26%. Realizują one potrzeby poszczególnych grup, ich użytkownicy współtworzą jedno środowisko. Są one płatne i działają trochę na zasadzie ekskluzywnego klubu. Inną formą są portale oparte o testy doboru osobowości, szukające idealnego partnera, podpowiadające nam, kto będzie idealny. Ze względu na proponowaną usługę – test psychologiczny – są wysokopłatne.
W siłę rośnie segment randek freemium (z ang. free premium), który ma masowy charakter. Portale te oferują darmowe przesyłanie wiadomości, a przychody natomiast uzyskują z mikropłatności, reklamy odsłonowej i leadów do płatnych portali. Coraz większego znaczenia nabiera segment randek mobile – aplikacje na telefony, itp.Jak widać, rynek nieustannie się rozrasta i wszystko dopiero przed nami.

Dziękuję za rozmowę.

Podobne wpisy


jesli podobal ci sie wpis podziel się nim:
Permalink Dodano 1513 dni temu dnia ·
  • http://www.apogeum.net.pl/ Paweł

    Znalazł się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie. Tylko pogrtulować :)

  • Darek

    Ciekawy wywiad. Aczkolwiek nie jestem zwolennikiem tego portalu przeznaczeni. Mimo wszystko podoba mi się podejście właściciela do tego tematu, faktycznie nie można chyba tego traktować jako zwykły biznes, ponieważ odpowiedzialność społeczna jest w tym przypadku chyba zbyt duża. Za dużo osób ufa takim portalom. Ja też zaufałem, ale innemu i patrząc się z perspektywy ostatnich miesięcy i mojej bytności na różnych portalach, chyba także śmiało mogę powiedzieć, że segmentacja jest bardzo istotna. Na forach też często widzę pytania typu „jaki portal polecacie?”, ale nie ma prostej odpowiedzi. To zależy od tego czego szuka się na takich portalach. Ja szukam swojej drugiej połówki, nie mam ochoty na jakieś przelotne znajomości czy seks z obcą osobą, dlatego wybieram z tej półki płatnych. Te testy dopasowania, o których wspomniał Pan Maciej, także moim zdaniem są czymś ciekawym. Kilka takich testów wypełniłem i wydaje mi się, że najbardziej profesjonalny taki test ma chyba mydwoje. Przede wszystkich chodzi o skuteczność, a tam te punkty dopasowania bardzo odpowiadały mojej rzeczywistości. Ciekawe czy w najbliższym czas portale „dla każdego” utracą swoje miejsce na rynku polskim? Czy faktycznie pójdziemy całkiem w segmentację rynku. Czas pokaże…


Więcej wpisów